CFMOTO X1000 - král Litr
Nejlíp si dvě věci srovnáte, když je používáte hodně dlouho a můžete říct, že je znáte, nebo aspoň jednu z nich. Takže nejdřív rok na Gladiatorovi X850 a teď další na X1000!
*
Značka CF Moto se s nástupem modelu X850 definitivně odřízla od předchozí generace čtyřkolek. Posledním mohykánem byl až do února 2019 prodávaný dvouválec X8. Žádná z asijských značek se nemůže pochlubit takovým progresem. Nejlepší na tom je, že s každým novým modelem dělá CF Moto další technologický krok dopředu, přičemž nezapomíná na to, co se osvědčilo. Gladiator X850 přinesl do modelové řady poprvé zadní nápravu s vlečnými rameny nebo oddělené mazání motoru a převodovky, X1000 na první pohled sice působí téměř totožně, ovšem po usednutí za řídítka máte mezi koleny opravdu hodně jiný stroj…
S naším X850 jsem se nerad loučil, člověk si to zajede, zažije s tím hromadu zábavy, prožije dovolenou a najednou jde nejlepší kámoš z baráku a je tu jiný. I když vypadá skoro stejně. Pro další test jsme vybrali opět osvědčenou barevnou variantu Camo, která je vedle černé a oranžové třetí možností v barevné škále pro X1000 a koneckonců i pro X850. Kamufláž není v terénu vidět na dálku, poškození povrchu se tu snadno skryje a i když není perfektně naleštěná, tak vypadá čistě! V porovnání s předchozí X850 už máme taky vhodnější kufr. Tedy spíš ten nejvhodnější – originál box CF Moto určený přímo pro nové dvouválce, který na mašinu pasuje jako pověstná prd*l na hrnec a kromě toho, že designově sedí přesně, tak se do něj vejdou dvě helmy a spousta dalších věcí. Pro moje použití je nezbytný přední rám a samozřejmě oplechování podvozku – litr podědil pancéřování z X850…
*
V sedle
Zajíždět novou kolku je na jednu stranu radost, na druhou děsná nuda. Radost je zkoušet úplně novou mašinu s vidinou toho, že další sezona je před námi, nuda je myslet na to, že než bude na tachometru aspoň tak 500 km, tak to bude chtít brát ohledy. A koneckonců aktuální homologaci T3b pro X1000 oficiálně elektronika omezuje na 60 km/h, takže pro zajíždění nehrozí žádné přetáčení.
Asi největší obavu při přesednutí z X850 na X1000 jsem měl z přechodu z 26palcových na 27palcové gumy. Aby to nebylo na úkor síly a zbytečně do rychlosti. Obavy byly plané – motor má sílu jako medvěd a dynamika litra je i v záběhu o citelný kus dál než u 850. Takže mašina je rychlejší a má větší i zátah. Po přidání plynu je i u tak velké a dlouhé kolky znát odlehčování předku, tolik toho jde na zadní kola!
Gladiator X850 přišel s posilovačem řízení v základní výbavě a litr na tom není jinak. Jen na něm inženýři v CF Moto zapracovali a změnili tolerance uvnitř serva. Výsledkem je výrazné snížení vůle v řízení a tím i větší přesnost při jakémkoliv pohybu řídítky.
A že je na 850 hodně dobrý podvozek? Na X1000 je lepší! Nitrogenové tlumiče YIT s plynule stavitelnou pružinou (která má navíc podle barvy plastů i různou barvu – pro camo je černá, pro černou je modrá metalická a pro oranžovou oranžová!) můžete nastavit ve dvou úrovních – útlum a odskok. Dá se s tím vyhrát a nastavovat až do aleluja, ale praxe ukazuje, že stejně málokdo na to během roku sáhne. A je to škoda. Tovární nastavení je sice fajn, ale rozsah ladění je přímo lákavý…
Mám rád třešničky na dortu. Je to taková ta věc, kterou si necháte na konec a umocní zážitek po tom předchozím příjemném. Takovou třešničku má i Gladiator X1000. Zadní diferák. Je to samosvor stejně jako u X850, ale pracuje nějak jinak. Poprvé mne překvapil při odjezdu z křižovatky, kdy litr ukázal efektní powerslide! A pak už pokaždé v terénu. Takže samosvor tu je, na silnici funguje jako klasický diferenciál, při tlačení na místě taky, ale když to trochu roztočíte, tak se hned zamyká a chce si hrát! Bomba!
Drobné doladění už tak dobrého stroje se odrazilo na litru v plné míře. Nic lepšího za podobné peníze na trhu není a Gladiator X1000 si drze dovoluje na americkou konkurenci.
*
Dan Pejzl, Quad Café