čtyřkolky a motorky CFMOTO Beroun - Blatná

CFMOTO X520 BLACK EDITION

X520 Black Edition – černý základ

Bestseller Gladiator X450 má dvojče. Není to jednovaječné dvojče, ale ani dvojvaječné, takže asi něco mezi. Takže něco mezi Dvojitým zásahem s Jean Claude Van Dammem v hlavní dvojroli a Dvojčaty s De Vittem a Arnoldem… Je to Gladiator X520.

 *

Jestli už v tom značení máte trochu hokej, tak nezoufejte, nejste v tom sami. Gladiator X450, původně CForce 400AU je prostě čtyřstovka a Gladiator X520 je zase „jenom“ pětistovka. Ale to koneckonců byly dřívější modely 510 a 530 taky… Jasno je v tom, že všechny objemy Gladiatorů osvědčenou techniku – hlava, válec i píst, takže cokoliv jde na trh, má už za sebou slušnou historii v podobě statisíců vyrobených a odzkoušených motorů.
V případě Gladiatora X520 – jde o takový sňatek z rozumu. Konstruktéři zabili dvě mouchy jednou ranou a přivedli na svět nový model – použili kompletně stejné šasi a kapoty z X450 a osadili větší motor.
Rozdíl obou mašin je v podstatě jen v hodnotě zdvihu pístu – při vrtání 91 mm udělalo prodloužení zdvihu na klice o 14,7 mm nad pístem prostor pro dalších 95 kubických centimetrů a CF Moto tak elegantně bez dalších úprav navyšuje zdvihový objem o 24 %. To samozřejmě znamená navýšení výkonnostních parametrů jednoválce – plus pět koní a plus plných 10 Nm točivého momentu. Jiné namapování řídicí jednotky je samozřejmostí.
Suchá čísla toho moc neřeknou, netechnický typ si pod tím ztěží představí konkrétní vlastnosti. I proto je tu náš test, kde jsme porovnali tváří v tvář obě dvojčata a ještě návdavkem přidali staršího bratříčka X550.
 
*
Aktuálně je z první generace X450/520 v nabídce pouze typ X520, který tvoří základní model řady Gladiatorů s pohonem všech kol.
Rozdíl mezi základní X450 a větší X520 byl vždy daný objemem motoru – objem ničím nenahradíš, snad jenom kompresorem a ty nám zatím u čtyřkolek moc nefrčí. Čtvrtina objemu navíc je čtvrtina objemu navíc, to se pozná. Jen pro přirovnání, je to stejné, jako když jedete autem s motorem 1.6 a nebo s dvoulitrem. X520 má znatelně silnější spodní, střední i horní otáčkové pásmo a dává to bez okolků znát. Variátor tu je stejný jako u X450, tj. bez rozběhové spojky, takže výkon z kliky okamžitě nastupuje na hnací spojku variátoru (ten je mimochodem od kanadského specialisty CVTech) a kolka má hodně výrazný nástup už od nejnižších otáček. Čtyřistapadesátku pak celkem pochopitelně ve všech výkonových disciplínách strčí do kapsy, protože při vyšším výkonu těží z identické hmotnosti. Ne, že by maximálka by nějaký směrodatný údaj u čtyřkolky, ale variátor to u obou pustí někam ke stovce a víc ani nepotřebujete.
Zajímavé je srovnání zajetého a nezajetého motoru. Ten je u CF Mota napříč modelovou řadou docela zásadní. Kolem cca 1500-2000 km už jsou všechny tolerance na motoru usazené v těch správných hodnotách a motory točí o poznání radostněji, výkon je vyšší a celkově máte pocit, že najednou sedíte na úplně jiné mašině.

*
Už původní X450 se ukázala jak velmi zábavný stroj, který díky své nepříliš vysoké hmotnosti představuje hodně hbitou hračku pro lesní, luční i jiná dobrodružství. Aktuální X520 Black Edition je zásluhou lepších výkonových parametrů příslibem ještě zajímavějších zážitků za řídítky. Svým výkonem 38 koní už konkuruje i výrazně dražším značkách a pořád si drží svou atraktivní cenovku.
Z dobrých vlastností X520 Black Edition musíme vypíchnout zakrytované podběhy, kde bahno ani voda necákají do světel nebo elektriky, je tu taky šikovný boxík ukrytý za zadním světlem nebo dvě zásuvky – klasická zapalovačová a hned vedle druhá se dvěma USB porty.
Takže X520 sice představuje sňatek z rozumu, jiskru ale nepostrádá!

*
Dan Pejzl, Quad Café

 
Soubory cookies používáme pro správné fungování naší webové stránky a jejích funkcí. Pomocí souborů cookies si také například pamatujeme váš preferovaný jazyk, zvyšujeme pro vás relevanci zobrazovaných reklam, počítáme návštěvu stránek a pamatujeme si vaše nastavení provedená na stránce.